×
Csapatépítő a home officeban

Csapatépítő a home officeban

A home officeról az utóbbi hónapokban már mindent elmondtak, ami elmondható. A cikkek zöme a munkavállalók szemszögéből közelítette meg a kérdést, kitérve arra, hogy mennyire komfortos vagy nem ez a munkavégzés. Most egy más perspektívából közelítünk a témához, jelesül, hogy ebben a kényszerű otthon létben mennyire tartható egyben a munkahelyi kollektíva, mennyire hasznos a home officeban tartott csapatépítő? A kérdést Szemán Zoltán karrier-coach segítségével vizsgáljuk meg.

HR-esként úgy látom, hogy a home office relációjában kétféle munkavállalóval találkozhatunk. Az egyik nagyon élvezi az új helyzetet, értékeli, hogy nem kell naponta ingáznia és az így megspórolt energiát hatékonyabb munkavégzésre fordítja.

A másik – nem elhanyagolható méretű csoport – igényli a reggeli rutint, a munkára rákészülést, a kollégákkal való napindító kávézást, a beutazást. Az ilyen munkaerő számára a hosszantartó otthoni munka “elvonási tüneteket” produkálhat – vázolja fel Szemán Zoltán a munkavállalók otthoni munkavégzéshez való viszonyát.

Ismerd meg a munkatársaidat!

Mindezekből az is következik –  állítja a HR szakember –, hogy cégvezetőként ismerni kell e tekintetben is munkatársakat.

Egészen másként kell egy extrovertált munkaerővel kommunikálni, mint mondjuk egy csendesebb, visszahúzódó introvertálttal. 

Természetesen felmerülhet a kérdés, hogy egy nagyobb létszámú irodában hogyan képes erre a vezető. Szemán Zoltán véleménye szerint bizonyos létszám felett ez már nem a cégvezető, hanem a csoportvezetők, teammenedzserek feladata. 8-10 főnél viszont a közvetlen irányítónak kell tisztában lennie a beosztottai beállítottságával, és ehhez mérten kell kitűzni a célokat és menedzselni az állományt.

Nem jó, nem rossz, csak más!

Nem helyes úgy feltenni a kérdést, hogy az elvégzendő munka szempontjából melyik habitus szerencsés és melyik kevésbé jó. A különböző beállítódású munkavállalók egyszerűen másként hozzák ki magukból a maximumot – más támogatottsággal, más eszközzel, más kommunikációval, más munkaköri környezetben és más kontrollal tudnak hatékonyabban működni – szögezi le Szemán Zoltán.

Ismerjük azt a típust, aki otthon képtelen a folyamatos munkavégzésre, mert az összes sorozatot végignézi, majd éjjel igyekszik bepótolni mindazt, amit napközben elmulasztott. És találkoztunk olyannal is, aki a nyolcórás munkát otthon hat óra alatt elvégzi, mert jobban be tudja osztani az idejét.

A csapatépítő a home officeban még fontosabb, mint máskor

A különböző típusú embereket még normál munkahelyi környezetben is nehéz közös nevezőre hozni, hát még akkor, amikor lokáció tekintetében mindenki máshol dolgozik és a korábbiakhoz képest korlátozott az egymás közötti kommunikáció. Ebben a helyzetben felértékelődik a hosszú időn át csapattá érlelt közösség egyben tartása.

Nem elég a “csapatépítő-light”

Attól függően, hogy mi a célunk, az online platformok számos lehetőséget kínálnak a közösségi kohézió erősítésére – állítja a szakember. – Tudok olyan cégről, ahol a járvány alatt az ebédszüneteket együtt töltötték a dolgozók a monitor előtt. De ugyanígy a virtuális sörözés vagy fröccsözés is megtartó erővel bír.

Ugyanakkor  Szemán Zoltán szerint, ha nemcsak az emberi, de a szakmai kapcsolatokra is szeretnénk ráerősíteni a cégen belül, akkor már nem lesznek elegendőek ezek a “csapatépítő-light” megoldások. 

A munkavállaló többet vár egy sörözésnél

A sajtóban többször beharangozott második hullám okán a szakember elengedhetetlennek látja az online csapatépítőket, de csak akkor, ha azokat szakemberre bízzuk!

Számos cégnél csapatépítő címszó alatt a közös sörözést értik. Bármennyire is kellemes kikapcsolódás ez, nem több annál, mint aminek látszik: egy jópofa sörözés. 

Kétségtelen, hogy nagyon népszerűek ezek az össznépi kiszelepelések, ám meglepő módon a munkavállalók többsége többet vár ennél! Egy valódi, a szó szoros értelmében vett csapatépítés pszichológussal, motivátorral, trénerrel vagy valamilyen speciális szakterület szakemberével valósul meg. 

Céllal építsünk!

Emellett fontos kritérium, hogy az esemény mindig egy kitűzött cél mentén valósuljon meg. Ehhez viszonyítva tudjuk eldönteni, hogy a rendezvény a cég szempontjából eredményes volt-e.

Például egy bevezetés előtt álló termékről kiküldhetünk egy hírlevelet az alkalmazottainknak, hogy megismerhessék az újdonságot. De mennyivel jobb és élvezetesebb, ha a termék belső promócióját “élőben”, a megszokottól eltérő környezetben tesszük!

Használjuk ki tehát az időt és éljünk – ameddig még lehet! – a kis létszámú, a személyes kapcsolatok erősítésére szolgáló csapatépítő lehetőségével.

Csapattársak és mozgatórugók

Legalább ilyen lényegesnek tartja Szemán Zoltán a kollégák személyiségfejlesztését célzó együttléteket. Mint mondja, ebben az esetben –  különösen, ha a munka az egymással való nagyfokú kooperációra épül –  elengedhetetlen, hogy a dolgozók jobban megértsék a másik mozgatórugóit. Az ilyen rendezvények választ adhatnak arra, hogy miért nem vesszük a munkatárs üzeneteit, mit tehetünk azért, hogy jobban, hatékonyabban dolgozzon a kolléga, vagy éppen mi miért nem teszünk eleget egy bizonyos csapattárs kéréseinek. Talán nem kell magyarázni, hogy ha valami, hát ez ez igazán erős csoportkohéziót eredményez.

szerző: Leteney Krisztina

2020. augusztus 17.